sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Kasvatustyön prosessi

1.Tarpeet  2.Tavoitteet  3.Suunnitelma 4.Toteutus  5.Arvionti (kasvatustyön prosessi) -yksilö -ryhmä

TARPEET

ASIAKKAAN TARPEIDEN SELVITTÄMINEN

Asiakaslähtöisessä toiminnassa on olennaista selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet. Tietoa asiakkaan tarpeista voi hankkia monella eri tavalla.
-havannointi
-asiakkaan kanssa keskustelu
-omaisten kanssa keskustelu
-kirjalliset kyselyt, lausunnot ja suunnitelmat
-työyhteisön keskinäinen tiedonvälitys
-moniammatillinen yhteistyö

TAVOITTEET

TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN

Tavoite määrittelee sen, mihin toiminnalla pyritään ja mitä toiminnalla pyritään mahdollistamaan tai saavuttamaan. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen toiminta pohjautuu tietoon asiakkaan tarpeista ja toiveista.

SUUNNITELMA

SUUNNITELMAN LAADINTA

Tavoitteiden pohjalta laaditaan suunnitelma siitä, kuinka asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Esimerkiksi päivähoidossa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuudet ja kehittymistä ja laaditaan konkreettiset riittävän pienet tavoitteet ja sopimus siitä, kuinka päivähoito ja koti toimivat niiden pohjalta. Kaikkien asiakkaan parissa toimivien tulee olla tietoisia tavoitteista. Tavoitteet on helpointa saavuttaa, kun kaikki toimivat johdonmukaisesti. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti ja tarkennetaan. Samalla sovitaan jatkotoimista.

TOTEUTUS

TOIMINNAN TOTEUTUS

Hyvä suunnitelma antaa mahdollisuuden keskittyä toiminnan toteutusvaiheessa asiakkaisiin. Tällöin on myös helpompi joustaa ja muuttaa toimintaa tarpeen mukaan. Kun tietää, mitkä asiakkaan tavoitteet ovat, on helpompi hyödyntää myös spontaaneja tilanteita. Tällöin niin lapsi kuin aikuisenkin on motivoituneenpi toimintaan. Vuorovaikutus on tärkeä osa toiminnan toteutusta. Ohjaajan aito läsnäolo luo hyvän pohjan vuorovaikutukselle.

ARVIOINTI

TOIMINNAN ARVIOINTI

Arviointi on keskeinen osa työprosessia.
Työntekijä on vastuussa siitä, että arviointi tehdään. Asiakkaan omaa suunnistelmaa arvioidaan sovittiin väliajoin. Arvioinnissa selvitetään miten asetetut tavoitteet on saavutettu ja miten niitä muutetaan tai millaisia uusia tavoitteita asetetaan. Samalla mietitään, ovatko tavoitteiden saavuttamiseksi valitut keinot olleet oikeanlaisia

Jos arvioidaan ryhmätoimintaa, edellä mainittujen tavoitteiden toteutumisen lisäksi pohditaan sitä, miten kukin ryhmän yksilö on hyötynyt toiminnasta. Lisäksi mietitään, miten toiminta liittyy tuleviin toimintoihin, jolloin niistä muodostuu selkeä kokonaisuus.





1 kommentti:

  1. Hienosti olet opiskellut nämä asiat. Palaa tähän asiaan kun olet tekemässä näytön suunnitelmaa. Tämä on ensimmäisen arviointikohteen asiaa. Hyväksytty.

    VastaaPoista