1.Tarpeet 2.Tavoitteet 3.Suunnitelma 4.Toteutus 5.Arvionti (kasvatustyön prosessi) -yksilö -ryhmä
TARPEET
ASIAKKAAN TARPEIDEN SELVITTÄMINEN
Asiakaslähtöisessä toiminnassa on olennaista selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet. Tietoa asiakkaan tarpeista voi hankkia monella eri tavalla.
-havannointi
-asiakkaan kanssa keskustelu
-omaisten kanssa keskustelu
-kirjalliset kyselyt, lausunnot ja suunnitelmat
-työyhteisön keskinäinen tiedonvälitys
-moniammatillinen yhteistyö
TAVOITTEET
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN
Tavoite määrittelee sen, mihin toiminnalla pyritään ja mitä toiminnalla pyritään mahdollistamaan tai saavuttamaan. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen toiminta pohjautuu tietoon asiakkaan tarpeista ja toiveista.
SUUNNITELMA
SUUNNITELMAN LAADINTA
Tavoitteiden pohjalta laaditaan suunnitelma siitä, kuinka asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Esimerkiksi päivähoidossa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuudet ja kehittymistä ja laaditaan konkreettiset riittävän pienet tavoitteet ja sopimus siitä, kuinka päivähoito ja koti toimivat niiden pohjalta. Kaikkien asiakkaan parissa toimivien tulee olla tietoisia tavoitteista. Tavoitteet on helpointa saavuttaa, kun kaikki toimivat johdonmukaisesti. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan säännöllisesti ja tarkennetaan. Samalla sovitaan jatkotoimista.
TOTEUTUS
TOIMINNAN TOTEUTUS
Hyvä suunnitelma antaa mahdollisuuden keskittyä toiminnan toteutusvaiheessa asiakkaisiin. Tällöin on myös helpompi joustaa ja muuttaa toimintaa tarpeen mukaan. Kun tietää, mitkä asiakkaan tavoitteet ovat, on helpompi hyödyntää myös spontaaneja tilanteita. Tällöin niin lapsi kuin aikuisenkin on motivoituneenpi toimintaan. Vuorovaikutus on tärkeä osa toiminnan toteutusta. Ohjaajan aito läsnäolo luo hyvän pohjan vuorovaikutukselle.
ARVIOINTI
TOIMINNAN ARVIOINTI
Arviointi on keskeinen osa työprosessia.
Työntekijä on vastuussa siitä, että arviointi tehdään. Asiakkaan omaa suunnistelmaa arvioidaan sovittiin väliajoin. Arvioinnissa selvitetään miten asetetut tavoitteet on saavutettu ja miten niitä muutetaan tai millaisia uusia tavoitteita asetetaan. Samalla mietitään, ovatko tavoitteiden saavuttamiseksi valitut keinot olleet oikeanlaisia
Jos arvioidaan ryhmätoimintaa, edellä mainittujen tavoitteiden toteutumisen lisäksi pohditaan sitä, miten kukin ryhmän yksilö on hyötynyt toiminnasta. Lisäksi mietitään, miten toiminta liittyy tuleviin toimintoihin, jolloin niistä muodostuu selkeä kokonaisuus.
Hienosti olet opiskellut nämä asiat. Palaa tähän asiaan kun olet tekemässä näytön suunnitelmaa. Tämä on ensimmäisen arviointikohteen asiaa. Hyväksytty.
VastaaPoista